Even geleden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu Even geleden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

Even geleden

Blijf op de hoogte en volg Jolein

24 September 2014 | Suriname, Paramaribo

He allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Na Bigi Pan ben ik een paar dagen ziek geweest waarschijnlijk ten gevolge van een muggensteek van de tijgermug. Ik had koorts en pijn in mijn gewrichten waardoor ik een paar dagen rustig aan heb gedaan. Maandag 15 september hebben we kennis gemaakt met de directrice van de school. Toen we aankwamen bij de school viel het ons op dat de school eigenlijk gewoon een villa is. We werden door de directrice heel hartelijk en warm ontvangen en kregen allerlei informatie. Hierna kregen we een rondleiding. De klassen zijn heel klein en hebben allemaal een badkamer. De school heeft maar 50 leerlingen, waardoor de klassen juist heel klein zijn. Na de rondleiding kregen we te horen welke klas we kregen, ik krijg groep 5/6 met in totaal 9 kinderen. Op het schoolplein stond nog een mangoboom (jammie!!) waarvan we een paar mango's mochten plukken om mee naar huis te nemen. Op dinsdag 16 september zijn we 's ochtends langs de vreemdelingen dienst geweest, we hadden nog een stempel in ons paspoort nodig. We werden van te voren gewaarschuwd door onze vaste taxi chauffeur om dichte schoenen, lange broek en lange mouwen aan te doen, dit zijn de voorschriften van de vreemdelingendienst, dus we gingen lekker warm gekleed! Hierna zijn we gaan winkelen in het centrum van Paramaribo, wat eigenlijk niks voorstelde. De winkels hadden niet veel leuke kleding en dergelijke, maar het was leuk om even gezien te hebben. De rest van de dagen zijn we lekker naar het zwembad geweest. Vrijdag 19 september zijn Stephanie en ik naar het centrum gegaan om een trip voor zaterdag te regelen (Kelly is 4 dagen op trip). Nadat we de trip hadden geregeld hebben we wat rond gelopen en zijn we naar Fort Zeelandia gegaan, hier kun je veel lezen en zien over de geschiedenis van Suriname en we hebben hier lekker geluncht. Hierna hebben we nog wat gewandeld door de palmentuin en hebben we een hele grote groene leguaan gespot!
Zaterdag zijn Stephanie en ik vroeg vertrokken om op Jeep Safari te gaan. Onderweg kregen we van de gids als ontbijt Baka Bana (gebakken banaan) met pittige pindasaus (lekker als ontbijt..). We zijn tussendoor gestopt bij het plaatsje Berlijn om te kijken naar het water wat de kleur van cola heeft! Daarna reden we door de jungle. De andere passagier die mee was met de trip mocht een stuk met de auto rijden en dit ging er best wild aan toe, omdat de wegen behoorlijk hobbelig waren. Ze heeft hierdoor een grote dikke tak aan de zijkant van de weg geraakt waardoor de as bij de voorwielen was gebroken... Gelukkig kwamen er mensen uit de buurt langs en vroegen aan ons of we bij ze wilde zwemmen en gingen onze gids helpen met het maken van de auto. Wij hebben toen heerlijk gezwommen bij een Surinaamse familie, die het weekend weg waren uit de stad om vervolgens aan het water te kamperen. Het water waar we in hebben gezwommen had de kleur van cola en was heerlijk koud! Daarna hebben we nog lekker Surinaams gegeten en ondertussen was de bus alweer gemaakt, gelukkig! We gingen niet verder meer de jungle in helaas, omdat we dat qua tijd niet meer zouden redden. Maar we zijn nog langs een indiaan gereden en hebben daar gekeken en verder nog langs een paar dorpjes gereden. 's Avonds zijn we naar Stephanie haar familie gegaan, omdat zij die avond waren aangekomen in Suriname.
Afgelopen dinsdag zijn we met Stephanie haar familie op trip geweest om dolfijnen te spotten en om een plantage te bezoek. De dolfijnen hadden we in eerste instantie niet gezien. Eenmaal aangekomen, per boot, bij de plantage Rust & Werk kregen we een lekkere Surinaamse maaltijd voorgeschoteld. Hierna werden we opgehaald door de gids om vervolgens een rondleiding op de plantage te krijgen. We gingen hierbij in een aanhangwagen zitten die achter de tractor hing en zaten lekker hoog zodat we alles goed konden zien. Eerst reden we langs een plantage die vroeger werd gebruikt voor suikerriet en rijst, hier liepen nu zo'n 6000 koeien. Daarna gingen we langs een plantage die wordt gebruikt voor het kweken van garnalen. Tussendoor kregen we een lekker ijsje gemaakt door iemand uit het dorp en kregen we een cocosnoot om lekker cocos water te drinken. Nadat we op de plantages waren geweest gingen we naar het huis van de gids. Hier mochten we een kaaiman en schildpadden vasthouden en kregen we cocos, bananen en suikerriet te proeven. De gids vertelde alles heel leuk en was erg enthousiast. Aan het einde van de dag liepen we weer terug naar de boot om vervolgens weer terug naar Leonsberg te gaan, waar we vandaan kwamen. Gelukkig hebben we op de terugweg een heleboel dolfijnen kunnen spotten! Dit was echt een gaaf gezicht.
Donderdag en zaterdag gaan we weer op trip, ik heb er nu al zin in! Maandag gaan we beginnen met stage, dan zijn we alweer 4 weken in Suriname, de tijd vliegt!

Tot blogs!

• 24 September 2014 - 22:11

Henny En Cobi:

Wat maak je er een leuke reis van.lekker genieten en verlies succes op jouw stage.

• 24 September 2014 - 22:13

Henny En Cobi:

We bedoelen veel succes natuurlijk

• 24 September 2014 - 22:40

Naomi:

Jeetje Jo dat is ook schrikken! Gelukkig voel je je nu weer beter! Wat een gave dingen ondernemen jullie zeg! Veel succes met stage maandag. Ben benieuwd hoe dat is.

Xx

• 24 September 2014 - 22:59

Nancy En Pieter :

Wow.. Wat een gaaf begin van he stage .. Behalve dat je een paar dagen ziek bent geweest..
    Geniet van alle avonturen daar! Wij zijn niet jaloers ofzo

• 24 September 2014 - 23:07

Nienke:

Ahhh super vet. Veel plezier nog met de komende tripjes en dan moet je aan de slag. Spannend!!

• 25 September 2014 - 06:50

Jeetje dat is even schrikken dat je ziek werd! Gelukkig ben je weer opgeknapt. Leuk dat jullie toch nog dolfijnen hebben gezien! Succes voor aankomende maandag maar dat gaat vast wel lukken! X

• 25 September 2014 - 21:42

Anja:

En... Ben je al bruin??;)
    gelukkig ben je weer opgeknapt maar wat een ervaringen GEWELDIG!!!
    Heel veel succes as maandag! Spannend!
    Xxx

• 27 September 2014 - 22:02

Roelof:

Hoi Jolein, geweldig dat jullie zoveel meemaken. Ik heb je een mail gestuurd met de foto's van Bigi Pan. Laat mij weten of je ze hebt gekregen. Doe Steef en Kelly ook de groeten en heeeeeeel veel succes met de stage. Ik hoop nog eens van jullie te horen

Groetjes, Roelof