Afgelopen 2 trips - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu Afgelopen 2 trips - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

Afgelopen 2 trips

Blijf op de hoogte en volg Jolein

28 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Beste volgers :)

Afgelopen donderdag zijn we op trip gewist naar een marron dorp, Santigron. Een gids leidde ons rond tussen de huisjes van Santigron. We mochten geen foto's van de mensen maken, omdat ze bang zijn dat hun ziel wordt gestolen. De huisjes waren klein en de meeste waren van hout gemaakt. Het viel mij op dat de mensen in het dorp nogal schuw waren terwijl de kinderen op en top bijdehand waren en gedag bleven zeggen en zwaaien. We hebben een schooltje bezocht in het dorp waarbij de lokalen allemaal open waren, de ramen werden alleen bedekt met kippengaas waarvan de helft eigenlijk ook al kapot was. We liepen verder door het dorp en onze gids wist heel veel te vertellen over alle soorten planten en bomen die er groeiden. Ook wist hij precies welke plant je kon gebruiken die een laxerende werking had of die ontsmettend was voor een wondje. Na de bloed hete wandeling door het dorp kregen we een vers bereidde maaltijd voorgeschoteld. Uiteraard weer een bordje bami met kip op, heerlijk! Hierna maakte we ons gereed om een wandeling door de jungle te gaan maken! De gids nam ons mee het oerwoud in en vertelde weer veel over allerlei mooie planten en bomen. Op een gegeven moment kwamen we terecht bij een soort termietennest (het was geen termietennest, maar het leek er op). Dit nest hing heel laag boven de grond en er kwam schuim uit. De gids vertelde dat er een geest in leefde, we mochten daarom ook geen foto's maken. Hij vertelde ook dat er veel mensen zijn geweest die het nest hebben aangeraakt en daarna in een trans zijn geraakt en de weg niet meer terug wisten te vinden uit het oerwoud, deze mensen zijn dus verdwenen. Een bizar verhaal vond ik, maar ik zag aan onze gids hoe hij er in geloofde en hoe belangrijk het verhaal voor hem was.
Onderweg in de jungle kwamen we nog een boskonijn tegen en een hagedis. Het was een hele mooie wandeltocht van 1,5 uur, we waren hierna lekker plakkerig. Na de wandeling gingen we met een bootje de Saramacca rivier op, een enorm brede rivier met aan weerskanten een dichtbegroeid bos. We sloegen uiteindelijk af een kreek in, helaas moesten we halverwege de tocht omkeren omdat er een boom was omgevallen en in de kreek lag waardoor we niet verder konden varen. We keerden weer om en vaarden weer naar de grote rivier. Op de terugweg vaarden we langs een aantal dorpjes zoals Haarlem en zagen we een luiaard, zeekoeien en een toekan! Super vet! Eenmaal terug aan land kregen we nog een heerlijk ijsje en reden we weer terug naar Paramaribo. We kregen nog te horen dat onze gids (23jr) pas vader was geworden en dat zijn vriendin nu 3 maanden in Paramaribo zat met hun baby. Bij de marrons is het namelijk zo dat de vrouw na de bevalling 3 maanden niet bij haar partner mag zijn. De partner krijgt zo de gelegenheid/ruimte (om het zo maar even te noemen) om 3 maanden vrij man te zijn en te doen en laten wat hij wil. Bizar verhaal, maar zo gaat dat daar..
Vrijdag hadden we een rustdag om weer even bij te komen van de trip, hier in de warmte lijkt het alsof je energie level sneller op is dan normaal.
Gister zijn we naar de vlindertuin geweest in Lelydorp. We kregen een rondleiding op het terrein en zagen hoe de vlinders werden gekweekt. We hebben hier lekker saoto soep op en wat gedronken. Op het terrein hadden ze 20 soorten vlinders in een mooie kas, echt super mooi. We zijn hierna naar White beach gegaan. Dit is een aangelegd strandje aan de Suriname rivier. We hebben hier in een hutje lekker gechilld. Helaas bleef het water van de rivier laag, waardoor we niet echt konden zwemmen. Op de terugweg zijn we lekker Surinaamse Pom gaan eten aan de waterkant en daarna nog even bij Stephanie haar familie gaan zwemmen. 's Avonds konden we nog even bij de eigenaren van het guesthouse van de familie van Steef The Voice of Holland kijken, even lekker Nederlandse televisie!
Vandaag hebben we nog heerlijk genoten van het zwembad en morgen gaan we beginnen op onze stage! Maandag en dinsdag hebben we nog vergadering en woensdag begint dan echt het schooljaar!
Jullie horen van mij hoe het was!

Groetjes!

• 28 September 2014 - 22:59

Nienke:

Hè hè stage gaat dan eindelijk beginnen, werken dame ;-)
    Heel veel succes komende week, ik ben benieuwd! Xx

• 28 September 2014 - 23:39

Jeroen Van Driel:

Even de tijd genomen om al je verhalen te lezen en foto's te bekijken. Prachtig.
    Nog veel plezier en succes.

• 29 September 2014 - 01:38

Lisa:

Jeetje Jolein, wat een bizarre verhalen en gewoontes hebben ze daar!
    Heel bijzonder om mee te maken.
    Succes met jullie stage! Xxx uit Nicaragua

• 29 September 2014 - 08:02

Jos:

Hoi jo,
    Leuk om al je verhalen te lezen, nog een hele klus om alles op "papier" te zetten.
    Je maakt mooi gebruik van je stage om het een en ander te zien, super gewoon.
    Maar vandaag gaat het beginnen, veel succes. Groet Jos

• 29 September 2014 - 09:12

Laurien:

Cheryllll, je wordt al een echte Bos Creool! Mis je het Gooi al???

• 29 September 2014 - 12:54

Greet:

Prachtig verslag Jolein,kan ik ook mooi gebruiken want om alles te onthouden wat we onderweg zien en horen van de gids is voor mij ondoenlijk.
    Maar gelukkig onthoud jij alles prima.
    Heel leuk om deelgenoot te zijn van jullie avontuur in dit overweldigende land.
    Leuk om met jullie mee te kunnen op de diverse tochten en dit met elkaar te delen(ook de foto's)
    Succes met je stage vandaag!!!

• 29 September 2014 - 14:02

Jule:

Deze tripjes klonken ook weer super leuk Jo, echt gaaf waar je allemaal heen gaat en wat je allemaal ziet. Heb het gevoel dat je heel Suriname inmiddels wel gezien hebt ;) Veel succes met het begin van je stage maar dat komt vast goed! Liefss

• 03 Oktober 2014 - 09:34

Marjolijn :

Geweldig Jolein! Mooi wat je allemaal meemaakt. Ook het lesgeven zal wel een hele ervaring zijn. Heel veel plezier daar!