Afscheid stage en trip plantage Katwijk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu Afscheid stage en trip plantage Katwijk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

Afscheid stage en trip plantage Katwijk

Blijf op de hoogte en volg Jolein

23 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Beste volgers!

Afgelopen week heb ik afscheid genomen van mijn stageschool en klas. Woensdag hadden we het afscheid met het team en kregen we van de directrice een praatje en een kinderboekje cadeau. Donderdag hadden we het afscheid van de klas, één jongetje uit mijn klas moest huilen omdat ik weg ga, dit vond ik wel heel sneu. Het was gek om afscheid te nemen, juist omdat we al helemaal in de school waren geïntegreerd en het voelde alsof we er gewoon hoorde. Uit mijn vorige verslagen konden jullie wel merken dat ik het echt ontzettend naar mijn zin heb gehad op deze school en dat ik het ook zeker zal gaan missen!

Donderdagmiddag na stage hebben Stephanie en ik onze laatste spullen ingepakt voor onze verhuizing en hebben we onze fietsen verkocht! Mike onze taxichauffeur bracht ons naar ons nieuwe adres aan de Plutostraat in Paramaribo noord, waar we nog even een week gaan relaxen.
Vrijdag zijn we met de mensen van het guesthouse op trip gegaan naar de koffie/citrus plantage van Katwijk. Deze plantage is ontzettend groot en een klein deel hiervan is nog steeds in werking, dit is één van de weinige plantage die nog steeds überhaupt in werking is! We werden hartelijk ontvangen door de eigenaar en tevens gids van de plantage. We reden met de auto door de koffieplantage waar we 2 soorten koffieplanten hebben gezien, de arabica en de robusta. Ik had het mij heel anders voorgesteld hoe zo'n plant eruit zou zien! Er stonden andere grote bomen omheen die de koffieplanten schaduw gaven.
Na de koffie reden we door naar de citrusplantage waar o.a. grapefruit bomen stonden. Ik vond het een hele mooie koffie/citrus plantage om te zien en het was echt ontzettend groot, ik dacht 600m breed en 6 km lang! Waarvan nog zo'n 45 hectare in gebruik is.
Na de tour door de plantage reden we weer terug naar het begin waar we een rondleiding kregen door het bedrijf waar de koffiebonen werden verwerkt. Het gebouw was ontzettend oud en voorheen een ziekenhuis geweest en er werden prostituees in vastgehouden. De machines die voor de koffiebonen worden gebruikt zagen er ook heel oud uit. De koffie werd in dit gebouw geweekt, geschild, gewassen en gedroogd en in Paramaribo geroosterd. Overal in het gebouw hingen kleine wespennesten, we moesten dus goed oppassen.
Na de rondleiding reden we een paar 100 meter verder naar een groot huis aan de Commewijnerivier, hier kregen we de koffie van de plantage te proeven, heerlijke pittige koffie. Verder hebben we hier een beetje gechilld en daarna zijn we door gereden naar het openluchtmuseum Ford Nieuw Amsterdam. We waren de enige bezoekers, maar het was een mooi museum en er was van alles te zien over de geschiedenis van Suriname.
Na wat rond gelopen te hebben zijn we terug gereden naar de stad en hier hebben we Surinaamse bruine bonen met worstjes, kip en rijst gegeten, erg lekker!
Het was een gezellige, volle dag! We zijn dan ook moe en voldaan naar bed gegaan :)

Veel liefs!

  • 23 November 2014 - 20:49

    Nienke:

    Ohhhhh het is nu echt aftellen!!

  • 23 November 2014 - 21:26

    Elly:

    Dank voor je mooie verslagen en mooie foto's. Vond je die zwarte gieren ook zo eng? Geniet en relax nog lekker en waarschijnlijk tot vrijdag.

  • 23 November 2014 - 21:43

    Mark:

    Leuk jopie, tot vrijdag!

  • 25 November 2014 - 12:26

    Josephine:

    Jo, wat een heerlijke verhalen. Zo fijn om te horen dat je het helemaal naar je zin hebt! Geniet nog lekker van de warmte, het eten, de luiheid en de heerlijke mensen. kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 7769

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 28 November 2014

Mijn eerste grote reis

Landen bezocht: