Warappakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu Warappakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

Warappakreek

Blijf op de hoogte en volg Jolein

18 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal!

Is het al lekker koud in Nederland ;)? Hier is het nog steeds heeeeerlijk! Af en toe wat regenbuien, maar die vallen nog mee.
Vorige week op 8 november zijn Steef en ik op trip geweest naar de Warappakreek. We stonden al om 4.30 op en werden om 6.00u opgehaald in de stad door een busje. Onderweg naar de andere kant van de Suriname rivier kregen we het één en ander te horen van onze gids over de geschiedenis. We stopten later om wat verse broodjes te kopen en daarna kwamen we aan bij een grote rivier. Het was nog zo vroeg en daarom heel rustig en stil overal. We vaarden een stuk totdat we aankwamen bij de Warappakreek en aten in alle vroegte al een broodje warme kip, die ook nog eens best wel pittig was!
Tijdens de tocht door de Warappakreek zagen we op het land resten van oude plantages zoals pilaren. Op deze plantage werd vooral cacao-, katoen-, koffie- en suiker verbouwd. Het was een mooie tocht door de smalle dicht begroeide kreek. Aan het einde van de kreek kwamen we uit bij de Atlantische oceaan. Het was de bedoeling dat we even het strand op zouden gaan, maar helaas is dit niet door gegaan. Het water was zo snel aan het zakken ivm het tij dat we snel weer terug moesten anders kwamen we vast te lopen. We zagen gelukkig wel weer even een paar mooie rode ibissen! En we hebben hele mooie grote vlinders gezien.
Op de terugweg hebben we nog een oude plantage bezocht waar oude machines stonden. Het was leuk om te zien, maar het stikte er van de muggen!
We zijn ook nog langs plantage Bakkie geweest, oftewel Reynsdorp. Hier hebben we een rondleiding gekregen en zagen we allerlei soorten bomen en planten zoals koffie, cacao, amandel, markoeza en katoen. Daarna zijn we lekkere saoto soep gaan eten en namen we nog een kijkje in het museum.
We stapten vervolgens weer op te boot en vaarden, een klein stukje verderop, naar de citrus plantage Alliance. Hier gingen we weer eten en kregen we lekkere nasi met kip. We hebben nog een rondje gelopen over de plantage en stapten toen weer op de boot terug naar de bus.
Het was een mooie en leuke trip en we kregen dit keer heel veel over de geschiedenis van Suriname te horen.

Aanstaande donderdag is onze laatste dag alweer op stage! De tijd gaat zo snel voorbij, nog even en we landen weer op de Nederlandse koude bodem. Donderdag is ook de dag dat Steef en ik gaan verhuizen naar Paramaribo noord, hier gaan we nog even vertoeven in een luxe guesthouse. Vrijdag gaan we met de mensen van het guesthouse op trip naar de koffieplantage van Katwijk, nu al zin in!
Er staan ons nog een paar leuke dagen te wachten, genieten dus nog even!

Liefs!

• 18 November 2014 - 19:55

Greet:

mooie verhalen Jolein,geniet nog even van de kinderen en de school en dan op naar Harry en Ineke om deze periode lekker luxe af te sluiten,mooie ervaring,pakt niemand je meer af!ik zeg nog even genieten!!

• 18 November 2014 - 22:01

Roelof:

Hoi Jo

Geniet er nog even van, wat is het snel voorbij. Je gaat het zeker missen.

• 18 November 2014 - 23:34

Jeroen Van Driel:

Prachtige beelden, jaloers.
    Geniet nog van de resterende dagen.
    Groetjes.

• 19 November 2014 - 02:48

Lisa:

Leuke blog Jo! Hier is het niet zo koud hoor! Hihi ;)
    Geniet nog van je laatste weekje, en we gaan elkaar bijna weer zien!!

Xxx

• 19 November 2014 - 12:12

Jos:

Hoi Jolein
    Leuk je verhalen te lezen, spoedig zien we je weer op het eiland.
    Nog een fijne week en goede reis
    Groet Jos

• 19 November 2014 - 12:27

Nienke:

Jeetje Jo, jij zit alleen maar lekkere dingen te eten daar! Geniet nog even van de laatste dagen daar!
    groetjes!!

• 19 November 2014 - 15:04

Kimberley:

Oepsie, weer een beetje jaloers ;)
    Het is hier inderdaad lekker fris, eind van de week gaat het waarschijnlijk zelfs vriezen!!
    Dus geniet er nog lekker van meid, en als je terug bent spreken we gezellig af met z'n viertjes

X
    Kimberley

• 19 November 2014 - 16:31

Leanda:

Geniet nog even volop van het mooie, warme Suriname!
    Tot snel! :)
    Liefs xxxx

• 22 November 2014 - 23:27

Jule:

Joooo, je laatste week is gewoon al aangebroken! Geniet er nog even van en tot vrijdag!! X