Eerste stage week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu Eerste stage week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

Eerste stage week!

Blijf op de hoogte en volg Jolein

05 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal!

Jullie zijn vast benieuwd naar mijn eerste stage ervaringen.
Afgelopen maandag en dinsdag hebben we vergadering gehad met betrekking tot de kennismaking en over het nieuwe schooljaar.
Op de school zijn veel nieuwe leerkrachten gekomen en de directrice is ook niet. In totaal zijn er maar 2 vaste leerkrachten gebleven en dus bekend met de school. Het was heel fijn en gezellig deze 2 dagen en sloten de dag af met een lekkere lunch. De school heeft tussen de 40-50 leerlingen en 11 leerkrachten waaronder de directeur en de gym/muziek meester. Een kleine school dus, die midden in een woonwijk staat. Dinsdag zijn we voor het eerst met de fiets naar stage gegaan. Heerlijk om weer te fietsen vond ik! En ook heerlijk om dan op stage aan te komen in een lokaal met airco! Want afkoelen na zo'n fietstochtje is zeker nodig, ook al is het maar minder dan 10 min fietsen.
Woensdag was het dan eindelijk zo ver! We gingen onze klas leren kennen! Stephanie heeft groep 8 in haar eentje, omdat de combinatie groep 7/8 de groot werd en het paste dan sowieso niet in het lokaal. Ik zal haar t.z.t. ondersteunen in de klas. Verder sta ik voor groep 5/6, een klasje van 9 kinderen. Ik heb de afgelopen dagen groep 5 gedraaid en mijn duo had groep 6. Woensdagochtend werd het nieuwe schooljaar geopend in het kleuterlokaal. Alle kinderen zongen een lied. Het was eigenlijk heel gek om met alle kinderen en leerkrachten samen te zijn, omdat het zo weinig kinderen zijn kun je makkelijk met z'n allen in het kleuterlokaal staan en makkelijk met elkaar elke week de week openen. Heel bijzonder maar heel leuk! Ik merk dat dit er echt voor zorgt dat er een goede sfeer in de school hangt. Iedereen kent elkaar en iedereen begroet elkaar met een brassa (Surinaamse knuffel).
De kinderen hoefde afgelopen dagen nog niet heel veel te doen, alleen rekenen, taal en spelling verder deden ze het nog rustig aan haha. Maandag gaan we dus hard van start.
Ik vind het ook heel bijzonder om een klasje te hebben met kinderen die Nederlands spreken en sommige uit Nederland komen en hier tijdelijk zijn terwijl je gewoon in Zuid-Amerika bent!! Kinderen komen gelijk met leuke verhalen en voorbeelden die voor hen heel normaal zijn. Een meisje vertelde dat haar hond die ochtend een hagedis had gevangen en die lag nu dood op het terras. Of tijdens mijn taalles vroeg ik aan de kinderen of ze een voorbeeld zin konden noemen met het woord 'gevaarlijk' erin. Er kwam een hele mooie zin uit: "Het is gevaarlijk om in de rivier tussen de kaaimannen te zwemmen". Zul je ooit zo'n voorbeeld in Nederland krijgen??
Ik moest ook heel hard lachen toen mijn duo vertelde dat we de volgende dag gym zouden hebben en dat de kinderen er dan aan moesten denken om gympen mee te nemen. Een jongen stak zijn vinger op en vroeg: "gympen? Wat is dat?" Mijn duo zei: "gympen zijn pattas". De jongen antwoorden met: "oooooh pattas" Surinaams voor gympen/schoenen. Geweldig om dit mee te maken en ook geweldig hoe wij in deze school worden betrokken bij het team en echt onderdeel van de school zijn.
Vrijdagmiddag werd de week weer afgesloten met een lied gezongen door alle kinderen van de school in het kleuterlokaal.
Gisteravond hebben we nog een BBQ gehad bij de directrice van de school, wat erg gezellig was.

Al met al, ik zal hier een te gekke tijd doorbrengen en super veel leren. De tijd zal voorbij vliegen!

Ajuu!

  • 05 Oktober 2014 - 22:41

    Nienke:

    He Jo,
    Bizar zeg zulke kleine klasjes maar kan me wel voorstellen dat het dan juist erg hecht is, leuk! Veel plezier de komende tijd. Xx

  • 07 Oktober 2014 - 10:49

    Leonie:

    Hee Jo!

    Wat superleuk zeg om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet er lekker van!!

    Dikke knuffel, Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 7765

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 28 November 2014

Mijn eerste grote reis

Landen bezocht: