De afgelopen dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu De afgelopen dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Onderwater - WaarBenJij.nu

De afgelopen dagen

Blijf op de hoogte en volg Jolein

10 September 2014 | Suriname, Paramaribo

He allemaal!
Afgelopen zondag waren we gevraagd voor een boottripje. We zijn met een groep jongeren gaan varen vanaf Leonsberg naar Brownsberg. Onderweg hebben we 2 dolfijnen gezien! Eenmaal aangekomen bij het strandje/zandbank liepen we tussen de dode vissen en plastic flessen langs de met golf platen gebouwde huisjes naar een stuk strand waar het schoon en rustig was. Hier hebben we met de groep lekker gezwommen en gechilld onder het genot van een enorme regenbui.. In het water was het nog warmer dan op het strand vanwege de regen. Na een tijdje zijn we weer naar de boot terug gelopen en kwam de man van de boot ons tegemoet lopen om ons te waarschuwen voor de los lopende honden. Één van de honden had hem gebeten, we moesten dus als groep bij elkaar blijven lopen, de man van de boot liep aan de buitenkant met een stok. Gelukkig zijn we goed aangekomen bij de boot! Eenmaal terug bij Leonsberg reden we met iemand mee naar Blauwgrond om daar aan hapje te eten. Daarna zijn we nog met z’n allen naar een poolparty in het centrum gegaan, bovenop het casino. Het was echt een hele leuke dag en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen!
Eenmaal thuis hebben we snel onze tas ingepakt omdat we op trip gingen. Maandagochtend werden we om 10.10u opgehaald door een taxibusje en deze bracht ons richting Nickerie, ruim 3 uur rijden over een hobbelige weg zonder airco in het busje. Toen we daar aankwamen wachtte Stephanie (de gids/organisator) ons op om ons per boot mee te nemen naar ons verblijf Bigi Pan, wat ‘groot meer’ betekent. Samen met een wat ouder Nederlands stel zaten we op de boot. Tijdens de 3 kwartier durende tocht kwamen we al veel enorm mooie vogels tegen, waaronder de moerasreiger, de grote en kleine zilverreiger, de zwarte stern, de ijsvogel, de rode ibis, de visarend en de moerasarend. Toen we aankwamen op het meer zagen we aan aantal huisjes op hoge palen op het water staan, mooi gezicht. Bij het huisje kregen we een kamer met balkon met z’n drieën. We keken vanaf de wc, die in onze kamer stond, uit op het meer, wat heel mooi was.
We kregen een lekkere Surinaamse maaltijd en gingen daarna vissen met Stephanie en haar 3 kinderen. We gingen met de boot naar een gebied waar ze een groot net in het water legde en joegen de vissen naar het net, door middel van het slaan met een grote stok op het water. Toen we het net omhoog haalde zat deze vol met vis en krabben. De tilapia vis hebben we daarna lekker opgegeten, hoe vers wil je het hebben! Nadat we dus weer hadden gegeten hebben we ons ingesmeerd met muggenspray en zijn we in het donker kaaimannen gaan spotten! Spannend maar super gaaf! We kwamen al snel kleine kaaimannen tegen, maar het lukte de mannen niet om ze te vangen. Uiteindelijk, toen het bijna werd opgegeven, kregen ze er één te pakken! Mooi beest die ik ook even mocht vasthouden!! Na de lange zoektocht hebben ze de kaaiman vrijgelaten en zijn wij lekker gaan slapen.
De volgende ochtend was ik al vroeg wakker, ik had slecht geslapen doordat het water steeds klotste tegen het huis en ik hoorde het huis steeds kraken. Om 5u ’s ochtends deed ik mijn ogen open en keek ik recht tegen een hagedisje aan die aan de binnenkant van mijn klamboe zat.
Om 8u zijn we gaan ontbijten en daarna hadden we even tijd om lekker op de ligbedden en in de hangmatten te gaan chillen in de zon (dat kon dit keer, omdat het op het meer lekker koel was door de wind). Hierna zijn we weer op pad gegaan met de boot naar een grote modderpoel. Dit gebied, de Atlantische oceaan, was door laag water droog gelegd waardoor we in de modder konden gaan rollen! Ik vond het nog wat lastig om erin te komen en was in eerste instantie bang dat ik er niet meer uit kon komen. Maar uiteindelijk ben ik er naartoe gelopen, zakte in tot in m’n knieën in de modder en moest ik mij gewoon naar voren laten vallen om bovenop de modder terecht te komen. Vervolgens kon je je naar voren bewegen door zwem bewegingen te maken, een hilarisch gezicht natuurlijk, we hebben dan ook enorm gelachen.
Nadat ik me weer uit de modder had geworsteld ben ik in het water aan de andere kant van het land gegaan om mezelf weer een beetje schoon te maken. In het huis hebben we gedoucht (met zout water, alles was zout water in het huisje) en waren we weer een beetje toonbaar. Na weer een lekkere Surinaamse lunch zijn we met de boot terug gegaan richting de taxi die ons weer terug zou brengen naar Paramaribo. Onderweg zagen de stuurmannen nog een reuze miereneter! Helaas liep hij net weg en hadden wij hem gemist!
De trip naar Bigi Pan was echt een enorme ervaring die ik niet had willen missen. We hebben veel gedaan en heel veel gezien, maar konden ook nog even lekker relaxen.

Ajuu!

• 10 September 2014 - 18:24

Nienke:

Oh lekker hoor, biggen in de modder. Het klinkt allemaal wel al erg leuk! Geniet ervan!

• 10 September 2014 - 18:24

Nienke:

• 10 September 2014 - 18:52

Henny En Cobi:

Je hebt al heel wat meegemaakt niet? Leuk hoor,lekker genieten

• 10 September 2014 - 20:31

Ineke Hiel:

Ha Jolein,
    Van je moeder kreeg ik net de site door en heb al je belevenissen gelezen. Klinkt allemaal erg goed en bijzonder. Leuk dat je met je mede-reizigsters veel samen kunt doen, dat geeft toch wat meer zekerheid.
    Geniet van al deze bijzondere ervaringen en van deze reis. Groetjes, Ineke (natuurlijk ook een groet van Jos)

• 10 September 2014 - 21:21

Anja:

jeetjuh... wat een avontuur! en koel met de alligator!
    jolein, je bent een echte bofkont dat je dit allemaal zo mag beleven.
    wat een ervaringen! en je bent er nog maar net...
    heel veel plezier, wij genieten mee!.. achter de computer;)
    x-